You better BeliZe it!! - Reisverslag uit Caye Caulker, Belize van Jeroen - WaarBenJij.nu You better BeliZe it!! - Reisverslag uit Caye Caulker, Belize van Jeroen - WaarBenJij.nu

You better BeliZe it!!

Blijf op de hoogte en volg Jeroen

25 Juli 2014 | Belize, Caye Caulker

Na Mexico dus naar het kleine tropische eilandje Caye Caulker (CC) in Belize. Klein, want in een half uurtje van noord naar zuid en in 10 min. van oost naar west te belopen. Alhoewel niet zulke mooie ´ansichtkaart-stranden´ als bijvoorbeeld Cancun verder een paradijsje op aarde. De 1e stop na vertrek met de boottaxi in kustplaats Chetumal Mexico was San Pedro, gelegen op een ander, groter maar vooral duurder en luxer eiland. Vooraf was precies in te schatten wie daar uit zou gaan stappen: iedereen met koffers in plaats van backpacks, vooral Amerikanen en trouwens ook een NL gezinnetje.

Bij eindbestemming CC stonden er uiteraard allerlei mannetjes klaar om ons naar een hostel te begeleiden. En voor wie nog geen hostel had gereserveerd, wist men er uiteraard wel 1 aan te raden, met ´special price for you´. Want, ook even wennen, ineens was alles Engelstalig. Belize heette ooit Brits Honduras. Veel verre familie van Bob Marley op het eiland, zo leek het althans qua uiterlijk. En overal de muziek van bijv. UB40, echt de Carribeansfeer dus, heerlijk! Yuma´s hostel bleek een schot in de roos: Duitse eigenaresse, dus alles op z´n Duits en dus netjes en degelijk verzorgd. Maar vooral precies midden op het eiland, op 2 stappen van het water en met lekkere hangmatten in de schaduw.

Hoogtepunt van de dagen op CC was zeker weten het snorkeluitstapje. Ik word er nu nog constant aan herinnerd, want pijnlijke rug en schouders na stevig verbranden.... Tip voor wie nog ooit in die contreien, of in elke andere willekeurige zonnige omgeving, gaat snorkelen: smeer je nog eens een keer extra in nadat je een paar keer in en uit het water bent geweest, want het waterproof dat je zonnebrand beweert te zijn, valt vies tegen :(

De snorkelfoto´s zijn weliswaar even van internet gejat, want ik heb foto´s gemaakt met een onderwaterwegwerpcameraatje met een ouderwets fotorolletje; even geduld dus nog tot in NL, hopen dat er wat van gelukt is. Maarrrrrrr: ALLES wat je op deze internetplaatjes kunt zien, heb ik ook zo gezien, dan heb je een indruk!! Voor de kust van Belize (en Mexico en Honduras) ligt het op 1 na grootste rif ter wereld. Op een paar honderd meter van de kust is de zee ineens over een strook van 300 km noord-zuid niet heel diep maar soms maar een halve meter of minder diep. Bij dat rif geen saai zand op de bodem, of gras, maar schitterend koraal zoals op de foto´s. Wow, dat was echt heel gaaf om te zien, tijdens mijn 1e snorkeltripje ooit. Want tussen het koraal allerlei bijzondere dieren/vissen: van grote platte vissen, tot haaien en reuzeschildpadden en allerlei kleine visjes met bijzondere kleuren. En ondertussen gewend aan zoveel snorkelaars, waren ze niet schuw meer en kon je ze tot soms minder dan een halve meter afstand benaderen.

Op de terugweg stopte het bootje ineens, omdat er in de verte wat bijzonders te zien was volgens de gids. Niemand zag wat, maar op advies van hem toch weer allemaal onze duikbril op en flippers aan en het water in. Na een paar minuten zwemmen midden op zee in de door hem aangegeven richting ineens met ons groepje van 7 snorkelaars onder water oog in oog met een zeekoe haha! Een meter of 3 groot, log uitziend, maar blijkbaar toch razendsnel dier. Hij keek net zo verbaasd als wij toen hij zich onverwacht omdraaide. Bijzondere ervaring was dat, voor ons in ieder geval, voor hem/haar weet ik niet.... ;)

De andere dagen op CC lekker luieren: hangmatje, wat lezen, wat Spaans oefenen met een Spaans stelletje, dat ook mee was wezen snorkelen, en van wat lekkere visgerechten met Belizebiertjes genieten. Een beter recept om te ontstressen is er niet, voor zover dat voor mij nodig was.
Verder op de 20e uiteraard nog even een telefoontje naar huis, vanwege de 65-jarige job. Alleen..... een dagje te laat: toen ik ´s middags rond 16u wilde bellen, na een uitstapje in de ochtend, zou het 23u in NL moeten zijn, zou nog net moeten kunnen dus. Maar geen gehoor en toen bleek dat het al 24u was in NL. Aparte gewaarwording om er pas na enkele dagen achter te komen dat er een uur tijdverschil was tussen Belize en Mexico, terwijl ze toch echt in dezelfde tijdzone liggen!! Iets met zomertijd misschien, ik heb nog steeds geen idee. Niemand had er, bijv. bij de grensovergang, over verteld en ik heb het bij het reizen van Mexico naar Belize ook niet gemerkt. Goed teken, want op zo´n eilandje is het niet van belang hoe laat het is.

Na CC in 1 keer door naar Guatemala. Eerst met de boot naar Belize City, een klein uurtje, toen een uur of 7 (waarvan 2 wachten in Belize City op de bus) naar Flores in Guatemala, waar ik nu zit. Daar gelukkig weer alles in het Spaans, weer een andere munteenheid (Quetzal deze keer), ander vochtiger weer, maar géén tijdverschil ;)
Eerste indruk van Guatemala is prima. Volgende keer verslag van o.a. dagje Tikal, de Mayaruines in de jungle, m´n malariapillen, meeten met collega Tim, het meer van Flores en nog veel meer. Hasta luego, adios amigos.

p.s. Dank voor de reacties op het vorige verslag, zowel hier als via mail of whatsapp

• 25 Juli 2014 - 20:21

Mama:

Hallo lieve zoon,
    wat een fijn thuiskomen na een heerlijke week in Schoorl, weer nieuwe verhalen van jou.
    Eerst lezen nu en dan de vakantiespullen opruimen :-)

• 25 Juli 2014 - 20:29

Bep Dillen:

Hoi, Jeroen.. Wat maak je weer mooie en indrukwekkende dingen mee. Dat nemen ze je niet meer af.geniet nog. loop en zorg dat je gezond blijft.
    Groetjes, Bep

• 25 Juli 2014 - 21:44

Annemiek:

Nou ik zie me nog niet op zee gaan zwemmen en een zeekoe ontmoeten! lef hoor en je geniet dat is voelbaar!!! Lieve groet AM

• 25 Juli 2014 - 22:15

Papa:

prachtig, weer!
    we genieten met je mee!
    monnickendam en hoorn waren écht wel leuk,
    maar ... eh ... DIT allemaal .... eh .....
    groet!!

• 26 Juli 2014 - 17:25

Suzanne:

He broertje,
    Je mails met verhalen van 2011 en 2012 stonden nog in mijn mailbox en daarin is nog ruimte genoeg voor nog meer mails van jou. Leuk om je belevenissen te lezen!
    Wij hebben ook genoten van een prachtige reis en door onze foto's en reisverslag, maar zeker ook door jouw verhalen blijft mijn vakantiegevoel nog wat langer aanwezig... :-)
    Liefs, x, Suus

• 29 Juli 2014 - 23:01

Oom Arnoud:

Hallo Jeroen,

Van je ouders je vakantiesite gekregen en met plezier je reisverslagen en foto`s bewonderd.
    Leuk om je zo te kunnen volgen en gemerkt dat je het goed maakt er volop van geniet.
    Ik wens je verder een goede en fijne vakantie en hopelijk zonder trubbels straks weer huiswaarts.
    Ik volg je met belangstelling.

Groetjes, oom Arnoud.

• 31 Juli 2014 - 11:41

Tante Gerda:

Dag Jeroen, ik ben blij dat ik gisteren op de verjaardag van Ome Jos je vader en moeder heb getroffen.
    En heb van morgen je verslag al gelezen. Ik ben écht een familie-mens en blijf graag op de hoogte van al je belevenissen. 'n Mooie en leerzame, prachtige tijd aan de andere kant van de wereld.
    groetjes van T. Gerda