Einde komt in zicht.... - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van Jeroen - WaarBenJij.nu Einde komt in zicht.... - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van Jeroen - WaarBenJij.nu

Einde komt in zicht....

Blijf op de hoogte en volg Jeroen

15 Augustus 2014 | Panama, Bocas del Toro

(enkele foto`s die ik de vorige keer ook geplaatst dacht te hebben, heb ik er maar weer bij gezet, omdat het erop lijkt dat ze de vorige keer niet goed terechtgekomen zijn)

Vandaag is m`n laatste dagje op `t tropische eilandje Bocas del Toro. En na een paar dagen met weinig slaap, om allerlei redenen, vandaag ff lekker niksen, en dus midden op de dag dit verhaaltje schrijven. Straks om 17.15u vlieg ik naar Panama City, laatste bestemming van deze mooie reis.
In 5 weken zo`n 3250 km over land gereisd (ja, ik heb m`n relaxavondje gisteren goed besteed om dat uit te vogelen….), en ook heel wat kilometertjes over water en door de lucht. Veruit de meeste kilometers hiervan waren de lange stukken van Quetzaltenango (Guatemala) naar Granada (Nicaragua) en daarna het stuk door Costa Rica naar Bocas del Toro (Panama).

Hier in Bocas heb ik echt wel heel erg veel geluk gehad met het weer. Het heeft de naam dat het er ontzettend veel/vaak regent, ook in het droge seizoen, en hoewel ik ook wel wat buien gezien en gehoord heb, kwamen ze nooit ongelegen. Eergisteren bij het bezoekje aan het prachtige strand Bocas del Drago scheen de zon en ook gisteren bij m`n snorkeluitstapje was het de hele dag droog en meestal zonnig. Wonder boven wonder deze keer niet verbrand, mede omdat ik niet zo heel lang gesnorkeld heb. Het was best de moeite waard onder water, maar het kon toch in de verste verte niet op tegen Caye Caulker met het kraakheldere water, de prachtige levende koralen en de kleurrijke visjes en vissen. Wel hebben we nog, als extraatje, dolfijnen gespot. `Levensgevaarlijke` bezigheid trouwens, want iedereen was zo enthousiast en wilde ze zo graag op de foto zetten, dat als er opeens niet links maar rechts dolfijnen te zien waren, we met z`n allen meteen naar die kant van het kleine gammele bootje stapten. Iets met evenwicht, gewicht verdelen, en kantelen enzo…..

Behalve dit snorkelen hebben we, op een half uurtje varen, ook een paar uur op een soort van privestrandje gelegen, op een afgelegen tropisch eiland. Ze bestaan dus echt, die kleine eilandjes in de Caribbean, met palmbomen, prachtige stranden en kraakhelder water!

Het stadje Bocas zelf is 1 en al toerisme, het stikt er van de (veelal erg jonge, 18, 19, 20 jaar oud) Amerikanen, die er dagelijks tot `s morgens vroeg uitgaan. Heel wat anders dan het authentieke Guatemala bijvoorbeeld. Daarnaast ook weer veel Europeanen zoals Fransen, Duitsers, Britten en Nederlanders enz. Grappig om te zien dat je de Nederlanders al van kilometers afstand kunt herkennen aan uiterlijk, kleding, gedrag enz. enz. Gisteren nog een gezinnetje met 2 kinders dat hotdogs en friet bestelde en voor 99% zeker Nederlands moest zijn, gezien uiterlijk, kleding, spullen die ze bij zich hadden enz enz. Toen ik van een afstandje zag dat, toen het eten gebracht werd, moeders de ober nog wat vroeg en die vervolgens met de tube mayo terugkwam, wist ik het zeker ;)

Ook de locals, van welk land dan ook, zijn trouwens erg goed in het raden van nationaliteiten, want hoe vaak ik, alleen of in Nederlands gezelschap al niet toegeroepen heb gekregen dat ik/we Nederlanders ben/zijn....!

Wat wel wennen is hier in Panama is het prijspeil. Het is echt voor het eerst in weken tijd dat ik weer af en toe nadenk voordat ik iets koop of een restaurant uitkies. Guatemala en Nicaragua waren echt zo `schandalig` goedkoop, dat elke uitgave omgerekend in euro`s verwaarloosbaar klein was. Dat is hier wel anders, want vanmorgen moest ik zomaar 13 Amerikaanse dollar (zo`n 10 euro) afrekenen voor een (weliswaar erg lekker, vers en uitgebreid) ontbijt van pannekoeken, vers fruit en een flinke smoothie van verse ananas.

Het is op zich wel handig dat ze hier de dollar ook als officieel betaalmiddel hanteren, die is vrij eenvoudig naar euro´s om te rekenen. Hoe het precies zit, weet ik niet, maar ze schijnen wel een eigen munteenheid te hebben, de Panamese Balboa, die dan weer precies evenveel waard is als de dollar. Maar bij de pinautomaat had ik niet eens de keus en kreeg ik automatisch Amerikaanse dollars. Na de Mexicaanse Peso, de Belize Dollar, de Guatemalteekse Quetzal, de Nicaraguaanse Cordoba, de El Salvadoriaanse .....(shit, ff de naam kwijt, vergeef het me!), de Hondurese Lempira, de Costaricaanse Colones en de Panamese Balboa dus vanaf dinsdag weer gewoon de Euro. Goed dat hoofdrekenen me makkelijk afgaat, zélfs in de vakantie.

Wat dat geld betreft zal Panama City zeker niet de goedkoopste afsluiting worden. Ik ben er wel benieuwd naar, want de combinatie van een mooie oude binnenstad, een modern westers stuk met o.a. de beroemde Puente de las Americas, én het Panamakanaal maakt het denk ik wel de moeite waard!

Daarna vlieg ik terug naar huis, via Miami naar Dusseldorf. Zojuist online m´n buskaartje Dusseldorf-Eindhoven besteld, ja het einde komt nu echt in zicht....... :(

  • 15 Augustus 2014 - 21:47

    Mama:


    Verrassing, alweer een verslag vol mooie, interessante belevenissen.
    Heerlijk om te lezen!
    Je reis in de atlas (ja lekker ouderwets) nog eens gevolgd, wat een end!
    Ja aan alles komt een einde maar wat zul je lang nagenieten.
    Lieve Jeroen, een heel goede en veilige reis naar huis. We kunnen je helaas niet ophalen maar hopen je heel vlug te zien.
    Knuffel.

  • 15 Augustus 2014 - 21:53

    Annemiek:

    Ben ik al weer de eerste. Leuk hoor om de reis in km's te zien. Wat een afstanden. Maar nu dus langzamerhand afkicken en wennen al is het maar aan euros. Een voorspoedige reis naar huis en lieve groet AM En straks (o foei nog niet over praten! ) succes bij het nieuwe schooljaar!

  • 15 Augustus 2014 - 22:17

    Arnoud:

    Jeroen we hebben genoten van je reisverhalen. Wat moet jij wel genoten hebben van alles wat je gezien, beleefd, ervaren, enz.enz.hebt. Nu als laatst het panamakanaal. Een dezer dagen is het honderd jaar geleden dat de eerste boten er door voeren. Er stond dit weekeinde een groot artikel van in het E.D.
    Wij wensen je een mooie afsluiting van deze wereldreis en wensen je een behouden thuiskomst.

    Groetjes uit Best.

  • 15 Augustus 2014 - 23:09

    Dionne:

    Toevallig vroeg Eric een paar dagen geleden nog of je ook nog naar Panama zou gaan. Hij is 1985 zelf door het Panamakanaal gevaren!
    Met motorschip de Polydorus met een lading vrachtwagens naar Mexico.
    Bijzonder dat jij daar nu ook vertoeft. In die tijd ging de communicatie heel anders! Brieven die wekenlang onderweg waren. Ik wens je mooie laatste vakantiedagen en een goede terugreis, ook namens Eric.

  • 17 Augustus 2014 - 14:11

    Andrea:

    Bedankt voor het reisverhaal Jeroen! Ik heb alles met heel veel belangstelling gevolgd. Ook de kaart erbij gepakt . . . Intussen hoorde ik van Jan, dat wij in de laatste week toch mooi 700 km hebben gereden, ondanks dat we het land niet uit zijn geweest!!! Verschil mag er wezen!
    Nog een goede thuiskomst en tot ziens!

  • 17 Augustus 2014 - 16:36

    Papa:

    Ik wou ns n keertje niet de eerste zijn...
    Munteenheid van El Salvador? Oorspronkelijk de Colón, dat weet ík nog wel ...
    Maar sinds 2001 officieel vervangen door de US Dollar, - 1 US Dollar = 8,75 Colón.
    Weet je nog dat ik enkele dagen geleden de kwaliteit van jouw avonturen
    en het beschrijven ervan vergeleek met het op handen zijnde PSV - NAC?
    Nou, ... intussen heb ik ervaren dat, zonder beide grootheden echt te kunnen vergelijken,
    die wedstrijd er kwalitatief óók mocht wezen!
    En de ene goal was nog fraaier dan de andere.
    Fijn dat ik je kaart mocht lenen.
    Lees je dit nog vóór of kort ná thuiskomst?
    Mama's sms'je gelezen?
    Groet, en een voorspoedige thuisreis!!
    Papa.

  • 17 Augustus 2014 - 19:36

    Trudy:

    In Costa Rica doen de bananenplanten het beter dan in mijn huiskamer zie ik.
    Prachtige foto's weer Jeroen, en een boeiend reisverslag.
    Hopelijk nog een paar mooie dagen voor je in Panama City en dan weer naar huis
    met een schat aan nieuwe ervaringen en indrukken.
    Ik wens je een goede thuisreis en heel lang nagenieten!
    Groetjes, Trudy.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Panama, Bocas del Toro

Jeroen

Actief sinds 29 Juni 2011
Verslag gelezen: 376
Totaal aantal bezoekers 33121

Voorgaande reizen:

14 Juli 2014 - 19 Augustus 2014

Midden-Amerika

13 Juli 2012 - 03 Augustus 2012

Buenos Aires en Noord-Argentinië

12 Juli 2011 - 23 Augustus 2011

Zuid-Amerika

Landen bezocht: