Rio de Janeiro: ´Cidade Maravilhosa´ - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Jeroen - WaarBenJij.nu Rio de Janeiro: ´Cidade Maravilhosa´ - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Jeroen - WaarBenJij.nu

Rio de Janeiro: ´Cidade Maravilhosa´

Door: jeroenverweg

Blijf op de hoogte en volg Jeroen

14 Juli 2011 | Brazilië, Rio de Janeiro

Een 1e verslagje vanuit Zuid-Amerika. Met `taxi Renders´ naar Schiphol gebracht, mooi op tijd voor mijn vlucht in 3 etappes: A´dam-Frankfurt-SaoPaolo-Rio de Janeiro. Rond half 9 in de ochtend geland in Rio, na een reis van ongeveer 22 uur, gerekend vanaf de voordeur. Meteen voor de 1e keus gesteld: zeker en veilig een taxi pakken voor 90 BR (Braziliaanse Reaal) of voor 9 BR misschien iets minder veilig de bus. Factor 10 prijsverschil! De gok voor de bus bleek een goede, want veilig en vrij vlot met meteen een indruk van de stad incl. centrum en stranden/boulevards. Alleen volgende keer beter niet op de achterbank. Daar vlieg je het meest (en hoogst...) van je stoel bij de vele vele véle hobbels in de weg. Ze hebben nog wat werk hier voor ze klaar zijn voor het WK (2014) en de Olympics (2016)
Hostel is prima, in de nieuwe goede wijk Ipanema (vroeger was ´t Copacabana waar ´t te doen was) Op 3 min. lopen van het strand. Daar meteen maar even een paar uur uitgerust (ja, met veel zonnebrand, en ja, met een parasol erbij, dus nog geen foto´s met een rode Jeroen!) Ik las wat berichten over herfstweer in NL, dus wie de zon zoekt: hij is hier :)
´s Avonds bij de Mexicaan uiteten met wat Canadezen en Amerikanen en een Fransman, moet ik er toch aan geloven met m´n steenkolenEngels.... Altijd nog beter dan Portugees, verder dan ´obrigado´ kom ik niet, want ´t lijkt vrij weinig op Spaans als je het hoort.
Gisteren een stadstour gedaan met een groepje van 11 toeristen, waaronder 2 leeftijdsgenoten uit Duitsland. Tjsa, voor mij liever Duits dan Engels, sorry peetoom ;)
Met een gids langs een aantal bekende plekken van de stad. Foto´s volgen hopelijk snel, da´s veel interessanter dan uitgebreide beschrijvingen ervan. ´s Avonds schitterende zonsondergang vanaf de Suikerbroodberg. Beetje jammer dat die zonsondergang al rond 17.30u is hiero!!
Vandaag een favelatour in Rocinha gedaan, oftewel bezoek aan een sloppenwijk, liggend op een helling. Met een gids en zo´n 15 toeristen (waaronder >10 NL-taligen!) overdag wel te doen, ´s avonds en alleen liever niet. Achterop een brommertje naar boven, tussen de toeterende bussen en tegen het verkeer in rijdende taxi´s, is al een avontuurtje op zich. Zeker als de local die rijdt meer met z´n telefoon in z´n linkerhand bezig is dan met sturen en remmen met z´n rechterhand. Daarna instructies om vooral NIET te fotograferen als er niet uitdrukkelijk toestemming voor werd gegeven. Bij alle kogelgaten van veldslagen tussen de politie en drugsdealers (of drugsdealers onderling) mocht er bijv. niet gefotografeerd worden....
Fascinerend om dat alles zo te zien.

Dadelijk nog even naar de Botanische tuinen (schijnbaar een schitterend park) en dan eindigen aan de Copacabana. ´t Kan slechter :)
Helaas geen bezoek aan Maracanastadion. Alles in de steigers en gesloten vanwege verbouwing voor WK. En ´t schijnt niet een buurt te zijn om maar even op eigen gelegenheid een rondje om het stadion te lopen. Dat doen we dus maar niet.
Morgenochtend vliegtuig in, naar de watervallen van Iguacu, waar ik hopelijk wat foto´s kan uploaden.
Ciao Rio!

• 14 Juli 2011 - 18:07

P & M:

Leuk om je zon-verhalen te lezen. Het is hier momenteel Ijslands weer: guur, veel regen, veel wind, onaangenaam kil, koud en nat. Veel plezier daar!!

• 14 Juli 2011 - 19:02

Gertie:

Stuur aub snel wat zon extra's tjes onze kant uit, Jeroen! Hier lijkt het wel herfst! Ben benieuwd naar je volgende verslagen én de foto's

• 15 Juli 2011 - 18:32

Karin :

Leuk te horen dat het zo leuk is, enjoy!!! Ik ben benieuwd naar de foto's. Groetjes

• 16 Juli 2011 - 15:41

Dionne:

Wauw, wat een avontuurlijke reis! Dat getuigt van lef, vind ik.
    Ook ík ben benieuwd naar de vervolgverhalen en foto's. Geniet ervan.

• 16 Juli 2011 - 18:38

Annemiek:

Hartstikke leuk om je te volgen Jeroen. Blijf schrijven!! En genieten!! Lieve groet ook namens Loek Annemiek

• 17 Juli 2011 - 09:54

M & P:

Mooie foto!
    Welke stad vormt de achtergrond?
    Veel liefs en een dikke knuffel

• 17 Juli 2011 - 14:54

Oom Arnoud:

Zeer interessant en blijf je volgen met belangstelling.

• 18 Juli 2011 - 10:11

Jos En Trees:

Enkele dagen geleden al een reactie geplaatst, maar die zie ik niet terug op de site. Dus nog maar eens proberen.
    Wat een prachtige foto's en wat een ervaring om zulke landen te kunnen bekijken ! Geniet ervan en we volgen je graag.
    Groeten uit Nuenen !

• 24 Juli 2011 - 10:38

Suzanne:

He broertje,
    het schijnt dat ik je verhalen in omgekeerde volgorde gelezen heb...
    Maar goed, dat maakt het niet minder interessant.
    Heel leuk om te lezen dat je geniet. Blijf maar lekker veel foto's op de site zetten, dan hoeven we bij thuiskomst niet al je 1169 (ofzo) foto's meer te bekijken... ;-)

• 30 Juli 2011 - 06:37

Ineke De Jong:

Wat een geweldige ervaringen allemaal.
    Geniet ervan!

• 08 Augustus 2011 - 11:08

Jos En Diny Nuenen:

Hoi Jeroen,
    we zijn vrijdag terug gekomen van fietsvakantie en nu pas echt je verslagen goed gelezen. We vallen van de ene in de andere verbazing n.a.v. wat je allemaal meemaakt en te zien krijgt. Wat een reis....wat een ervaring.... Alleen jammer dat PSV gisteren niets bij draagt aan de vreugde....!!!!
    Succes de komende weken en voor dan : behouden terugreis naar het toch ook wel gezellige kikkerlandje.
    O ja : hoe gaat het met je Spaanse taal ????