NO FUE PENAL!! - Reisverslag uit Cancún, Mexico van Jeroen - WaarBenJij.nu NO FUE PENAL!! - Reisverslag uit Cancún, Mexico van Jeroen - WaarBenJij.nu

NO FUE PENAL!!

Blijf op de hoogte en volg Jeroen

20 Juli 2014 | Mexico, Cancún

Spam, ja zo heet dat, als je ongevraagd mail krijgt. Nou, als het ook ongewenst is, meld je je maar weer lekker af en zul je dus mijn volgende verhalen en foto’s moeten missen. (Ik heb geloof ik dezelfde mensen op de lijst staan als de vorige keren)
Na vorige zomer zwoegen en zweten bij 35 graden tijdens mijn zolderverbouwing, nu weer een lange verre reis, naar Midden-Amerika deze keer. Niet voor de lol natuurlijk, maar omdat ik m’n Spaans moet oefenen voor m’n studie hè ;)
Het begon op maandag 14 juli, m’n 1e echte officiele vakantiedag, vanaf Dusseldorf. Meteen een uur vertraging, maar wat extra gas erop van de piloot, of wind mee, dat kan ook, en de aankomsttijd was maar een 20 min. later dan gepland.
Op ‘t vliegveld van Cancun bij de bagageband werd ik binnen 2 min. aangesproken door 2 medewerkers van de bagageafhandeling, waar toch al die Duitse vlaggen en shirtjes waren: we kwamen tenslotte uit Dusseldorf en Duitsland was toch echt de dag ervoor wereldkampioen geworden. Inderdaad waren die er, ook tot mijn verbazing, amper of niet. Maar toen ik vervolgens zei dat ik uit NL kwam, veranderde hun goede humeur spontaan: “ NO FUE PENAL” riepen ze in koor!! Ofwel: “Het was geen penalty”, daarmee aangevend dat de (in hun ogen) schwalbe van Robben in de 90e minuut tijdens NL-Mexico nog niet echt verwerkt was door de Mexicanen. En inderdaad, iedere willekeurige taxichaffeur en hostelmedewerker zou in de dagen erna op dezelfde gefrustreerde manier, en met letterlijk dezelfde woorden, reageren zodra ik me als Nederlander bekendmaakte…. Snel gevolgd door interesse als ik antwoordde dat ik hun internationals Salcido en Maza Rodriguez vaak live aan het werk had gezien in het prachtige PSV-shirt.

Goed, van het vliegveld naar het hotel, vooraf gereserveerd, een vrij luxe om te beginnen, met flatscreen en airco, vol met alleen maar Mexicanen. Lopend vanaf het busstation er naartoe, in het bijna donker, tig keer de weg vragen en vanwege de hitte en vochtigheid (en, TE korte, korte sokken en te nieuwe schoenen?) binnen de kortste keren m’n hakken opgehaald. Lekker begin...
De volgende dag bij ’t ontbijt koffie waarbij je de bodem zag en het meer op thee leek.

Maar, genoeg geklaagd,slechts details, Yucatan en Quintana Roo, de 2 bezochte provincies op het Mexicaanse schierieland, zijn goed bevallen verder. Isla Mujeres is prachtig, alhoewel erg toeristisch met de golfkarretjes als belangrijkste vervoermiddel en overal mensen die je duik-/snorkeluitstapjes aan proberen te smeren. Het strand in Cancun is erg mooi, maar de grote gebouwen van de tientallen resorts erlangs zijn meestal oerlelijk.

Na 2 dagen Cancun aan de kust 2 dagen Valladolid in het binnenland, met zijn mooie gekleurde huisjes, om Chitzen Itza te bezoeken, een van de 7 (moderne) wereldwonders, overblijfselen uit de tijd van de Maya’s. Ervoor gezorgd dat ik om 07.55 voor de poort stond, om de tientallen touringcars met Amerikaanse en Japanse toeristen voor te zijn, die pas na elven aankwamen. Tot die tijd waren er meer souvenirverkopers dan bezoekers, dus heerlijk rustig verder. Indrukwekkend, die bouwwerken, maar ook indrukwekkend was de hitte in combinatie met de luchtvochtigheid, pffffff. De schaduw is mijn vriend :)
’s Middags een cenote bezocht. Nooit geweten wat het was, maar het blijken ronde zoetwatermeren te zijn, uitgesleten in de rotsen, metertje of 20 a 30 in doorsnee gok ik. Meer info via wikipedia ;) Ik weet niet of je dan naar cenote moet zoeken, maar dat was in ieder geval de benaming in zowel het Engels als Spaans. Degene die ik bezocht, bevond zich ondergronds, in een grot, met alleen wat daglicht door een natuurlijk ‘gat’ in het ‘plafond’ van de rots. Heerlijk koel! Aan het plafond volop stalactieten, dus een bijzonder geheel. Op de terugweg bleken er geen ‘colectivos’ (kleine openbaar-vervoer-busjes) meer te rijden, maar zou een taxi me 70 pesos kosten. Te duur was m’n 1e reactie, de heenweg had maar 10 gekost. Na wat afdingen werd het 60 pesos, wat natuurlijk altijd een goed gevoel geeft: ‘flink’ kunnen afdingen. Waarbij ik me pas achteraf realiseerde dat het, bij dat verschil van 10 pesos, om precies €0,60 ging, een bedrag waar ik op een vakantie in NL nog geen 1 sec. over na zou hoeven denken. Tsja....
Na thuiskomst in het hotel op internet de berichten gelezen over de vliegramp in NL/Oekraine. Overal valt uit op te maken dat het ’t land bezighoudt, alhoewel de impact hier aan de andere kant vd wereld wel anders (lees: veel minder) is geef ik toe. Soortgelijke reactie van het NL stelletje dat ik tegenkwam, waarna we toch maar ‘gewoon’ zijn gaan uiteten onder het genot van wat Mexicaanse biertjes en ander alcoholisch spul.
Na Valladolid was ’t plan om in 1 dag de ruines (en het strand) van Tulum te bekijken en direct door te gaan naar Chetumal, richting de grens met Belize. Het paste allemaal perfect, met dank aan de prima Mexicaanse lange-afstandbussen, en rond 20 ’s avonds stapte ik in Chetumal de bus uit. Tulum, met de Mayaruines direct aan het strand was toch nog wel bijzonderder dan Chitzen Itza vond ik zelf, met de ligging aan ‘the Carribean’ en dus aan een prachtig strand en tussen de palmbomen. Chetumal is nog niet door toeristen ontdekt, of beter gezegd, waarschijnlijk wel ontdekt, maar evensnel weer vergeten. Weinig bijzonders en dus pas na enige moeite een hotelletje gevonden. Tussen 20u en 24u eerst nog wat biertjes gedronken met 2 Tsjechischen die ‘gestrand’ waren, omdat er geen bussen (naar Guatemala) meer reden op die tijd. En na de biertjes bleek (of leek...?) het hotel ineens in een andere straat te liggen dan we dachten. Na een uur of wat lopen door donkere verlaten straten, allerlei waarschuwingen van taxichauffeurs toen we ze de weg vroegen naar een knalgroen hotel (lastig als je geen naam en straat meer weet....), hebben we het uiteindelijk toch teruggevonden. Gelukkig ging mijn boot naar Belize niet zo vroeg als hun bus naar Guatemala van 7.00u.
De tocht per boot van Chetumal in Mexico naar eiland Caye Caulker in Belize ging op z’n Latijnsamerikaans: alles met uitloop, vertraging, wachten, overstappen van een flinke boot naar een kleinere boot en nog meer wachten. Op zich niet erg, tijd zat, maar wel typerend. Alle ‘verloren’ tijd was snel vergeten bij, of vlak voor, aankomst. Zonsondergang gezien vanaf een speedboot, nodig voor het laatste stukje, en zo’n zonsondergang in ‘the Carribean’ is mooooooooiiiiiiiiii!!!! Zelfs bij 60 a 70 km per uur met een striemende wind in je gezicht, als je met z’n twintigen opeengepakt op een te kleine open speedboot zit...... Foto’s volgen
Nu ga ik weer buiten van het eiland genieten, alhoewel het uitzicht vanuit het internetcafe ook niet slecht is: tussen de palmbomen door kan ik het het strand en de zee zien!
Ciao, hasta luego

  • 21 Juli 2014 - 00:56

    Andrea:

    Leuk Jeroen, weer een reis! En dat wij het verslag weer krijgen, hardstikke fijn! Veel succes en ik lees het graag. Tot een volgende keer. . .

  • 21 Juli 2014 - 00:58

    Andrea:

    Doeiiii!

  • 21 Juli 2014 - 08:03

    Bep :

    Hoi, Jeroen. Heb je verslag gelezen. Erg leuk om je zo te kunnen volgen. Klinkt allemaal erg mooi en spannend.hoop nog meer te horen(lezen)
    Nog heel veel mooie reis ervaringen.
    Groetjes Bep D.

  • 21 Juli 2014 - 10:16

    Annemiek:

    Wat een verrassing jeroen om je verslag te krijgen. Ik vind het fijn nog op je lijst te staan Je schrijft heel leuk. Het enige is dat ik niet weet hoe ik de letters groter kan krijgen want mijn ogen zijn lichtelijk beperkt. Maar desalniettemin heb ik alles genoten. Ik wens je heel veel genieten en zie uit naar je volgende verslag. Lieve groet Annemiek

  • 21 Juli 2014 - 11:21

    Trees De Greef - Renders:

    Bedankt voor je snelle reactie Jeroen ! Fijn dat we nu ook je reisverslag kunnen lezen. En ook ik heb, net als Annemiek, een beetje moeite met de kleine letters, maar heb wel met interesse je verhaal helemaal gelezen. Geniet van je reis. Groeten uit Nuenen ! Jos en Trees.

  • 21 Juli 2014 - 19:59

    Mama:

    Hallo lieverd,
    heel fijn dat we,behalve je whatsappjes, nu ook uitvoeriger kunnen meegenieten van je belevenissen.
    Ben benieuwd naar nog meer foto's.
    Vraagje:die tip van jou:"foto maken van parkeerplaats of straat of hotel om niet te vergeten" geldt die ook in het buitenland? :-)
    Dikke knuffel!

  • 21 Juli 2014 - 21:15

    Papa:

    Fijn, Zoon!!
    Ik zie en lees dat je geniet en weer o n t z e t t e n d veel ervaringen opdoet!
    Je schrijft wel aardig, - verbaast me niks .... :)
    Hartelijke groet!!

  • 21 Juli 2014 - 21:33

    Dionne:

    Wat een verrassing, jouw eerste reisverslag! Spannend en ik heb ook moeten lachen. Dat voetbal blijft je achtervolgen. Ik wens je een mooie reis en veilig weer thuis.

  • 22 Juli 2014 - 12:05

    Gert En Trudy:

    Hallo Jeroen, Boeiend verslag om te lezen. Maakt je peetoom weer duidelijk waarom hij Europa niet uit wil en doet je peettante verlangen naar reis en avontuur.Veel plezier nog de komende tijd. Groeten van Gert en Trudy.

  • 25 Juli 2014 - 14:13

    Kuno:

    Ik durf te wedden dat niemand zich af heeft gemeld ;-) Leuk om te lezen. Al is dit verslag al weer van even geleden. Voor degenen die moeite hebben met kleine letters: misschien werkt dit: control inhouden (linksonder op het toetsenbord) en tegelijk draaien aan het muiswiel.

  • 05 Augustus 2014 - 21:45

    Ome Jos Nuenen:

    wat een verhaal met prachtige ervaringen...om jaloers op te worden.
    Heel apart om dit van zo ver te kunnen volgen.
    Goede en veilige voortzetting van de reis wn ondertussen maar hopen dat PSV wint overmorgen in Oostenrijk..... en dan zondag bij Willem II....altijd moeilijk.
    Good luck, adijos.

  • 15 Augustus 2014 - 17:50

    Doortje Migchels:

    Heb van Elma het verslag door gestuurd en nu zitten lezen.
    Leuk en geniet er nog van want het zit er bijna op niet?
    Doortje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jeroen

Actief sinds 29 Juni 2011
Verslag gelezen: 336
Totaal aantal bezoekers 33147

Voorgaande reizen:

14 Juli 2014 - 19 Augustus 2014

Midden-Amerika

13 Juli 2012 - 03 Augustus 2012

Buenos Aires en Noord-Argentinië

12 Juli 2011 - 23 Augustus 2011

Zuid-Amerika

Landen bezocht: