Sucre: een paar dagen uitrusten !?!?!? - Reisverslag uit Sucre, Bolivia van Jeroen - WaarBenJij.nu Sucre: een paar dagen uitrusten !?!?!? - Reisverslag uit Sucre, Bolivia van Jeroen - WaarBenJij.nu

Sucre: een paar dagen uitrusten !?!?!?

Door: jeroenverweg

Blijf op de hoogte en volg Jeroen

01 Augustus 2011 | Bolivia, Sucre

Dank weer voor de reacties, op allerlei manieren.

Twijfelde even of een nieuw verhaaltje nu al weer zinvol zou zijn, in gedachten zouden de dagen Sucre een paar rustdagen worden, zonder iets bijzonders, dus ook zonder reden voor een verhaaltje. Zo halverwege mijn reis even chillen in Sucre! Dat was dus de bedoeling….. Leuke aan (dit soort) vakantie is dat het wel eens anders loopt dan gepland. Zoals al gezegd is Sucre een zeker voor Boliviaanse begrippen moderne stad. En nog mooi ook, met mooie witte oude gebouwen zoals de universiteit, de kathedraal enz. enz. Bijnaam dus `de witte stad`. De 1e nacht in het 2 dagen eerder gereserveerde hostel geslapen. Althans proberen te slapen. Er zat een discotheek naast en van geluidsisolatie hebben ze hier volgens mij nog nooit gehoord. Feest dus ook in bed, tot zo half drie. Toen ging ´t in het hostel nog even door, toen alle discotheekgangers hostelgasten bleken te zijn. Omdat het (sanitair) ook nog eens vrij smerig was en er vooral jongeren van 18 of misschien maar 16 of 17 jaar verbleven, heb ik meteen de volgende dag een ander hostel gezocht, ondanks een reservering voor 5 nachten omdat de Lonelyplanet er zo positief over was. In dat Hostel Amigo (zoals het 1e heette) voelde het net alsof ik met school op wintersport was en ieder moment moest ingrijpen omdat de leerlingen niet wilden gaan slapen ;) Die wintersport is zoals jullie wel bekend altijd heel gezellig, maar deze vakantie moet daar toch écht niet op lijken. Uiteindelijk heb ik nog van 2 nachten (van de 4 resterende) het geld teruggekregen. Maar als ik zeg dat 1 nacht 35 Boliviano kostte, en 10 Boliviano precies €1,- is, dan weet je dat de financiele schade te overzien was!

Het enige andere hostel waar ik (behalve de reisgidsinfo) van had gehoord was in de taxi op weg naar Hostel Amigo: het Tsjechische meisje waarmee ik de taxi deelde, had een adres van een schijnbaar gloednieuw hostel. Dat bleek een schot in de roos: inderdaad net 2 weken oud en gerund door Duitser Michael. En een hostel gerund door een Duitser (in ieder geval gerund door déze Duitser) betekent: net, goed geregeld, compleet enzovoort. Goede gloednieuwe bedden, douche als thuis (of beter...) gezellig dakterras en vooral leuke mensen. ´t Plan om een paar dagen “uit te rusten” van alle eerdere tours viel daardoor wat in het water. De 1e avond bleek rond 23u een groep aan te komen, die me (weer...) tot ongeveer 3u wakker hield omdat het zo gezellig was bij hen op het dakterras naast mijn kamer. Even vloeken dus. Mede omdat de volgende ochtend om 8.30u mijn 1e Spaanse les zou zijn. Die volgende (mid)dag bleek het een leuk groepje mensen te zijn dat me wakker had gehouden, waarmee we die avond (za.avond) uitgegaan zijn. Weer tot 3u.... Volgende dag, zondag, om 8u op om naar schijnbaar ´s lands bekendste markt te gaan, in Tarabuco. Bleek wat tegen te vallen in die zin dat medebezoekers, die het konden weten, vertelden dat het vergelijkbaar was met wat ze bijv. in La Paz,waar ik nog naar toe ga, dagelijks op de hoek vd straat konden zien. Beetje jammer dus van het vroege opstaan en de totaal 3uur in de bus. Neemt niet weg dat ik er wat leuke foto´s heb gemaakt.
Die avond gezellig met een/het internationaal gezelschap zitten kaarten, weer tot bijna 3 uur. Vooral een hele tijd “fuck off” gespeeld, met “jeugdherinneringen” aan de pauzes van het Eckart! En vandaag al om 08.15u les, tot rond 12u, met met een korte pauze halverwege. Van uitrusten is dus geen sprake, maar het is wel erg gezellig. Voor het eerst ook een aantal Nederlanders wat uitgebreider ontmoet dan alleen ff een kort praatje in een bus of tijdens het wachten ergens. 4 meiden, uit Leiden, waarvan er 2 gisteren vertrokken zijn en 2 net. Waarschijnlijk zien we elkaar in La Paz weer.De meesten hebben ongeveer dezelfde volgende bestemmingen op het lijstje staan, dus grote kans om mensen weer tegen te komen. Naast de Nederlanders mensen uit USA, Canada, Engeland, Ierland, Duitsland, Frankrijk en Israel, van allemaal een paar.
Morgen met het vliegtuig (ipv een uurtje of 16 met de bus wat de meesten doen) naar La Paz. Voor 1 of 2 dagen waarschijnlijk, om door te gaan naar het Titicacameer, op de grens van Peru en Bolivia. De verwachting is dat het weer overdag daar ook allemaal goed is (tussen 20 en 25 graden met blauwe lucht) en ´s nachts verschilt het per locatie: hoe hoger in de bergen, hoe meer het afkoelt. Afwisselend tot een graad of 18 maar soms ook tot een graad of 8.

Groeten vanuit Sucre, laatste avond hier.
p.s.1 Het blijft goedkoop, al schijnt Sucre zo ongeveer de duurste stad van Bolivia te zijn. Voor privéles Spaans €5,- per uur betalen is toch niet te veel dacht ik, totaal 12 uur doe ik. Ben blij dat ik iets meer verdien.

p.s.2 Het uploaden van foto´s kost wat tijd, dus wat respect daarvoor van jullie kant is wel op z´n plaats ;) De vorige serie kostte precies 2,5 uur om te uploaden...... Af te rekenen in het internetcafé: 5 Boliviano, dus een halve euro.

  • 02 Augustus 2011 - 07:04

    Annemiek:

    gezellig hoor op de vroege morgen je nieuwe wederwaardigheden te lezen. Nee erg uitgerust zul je niet zijn maar mooie foto's zijn het wel!!!

  • 02 Augustus 2011 - 07:42

    P & M:

    Dacht ik de eerste te zijn .... ! Nee dus. Wel fijn dat meer mensen je verhalen lezen. Héél interessant!! Ik lees weinig over je eten. Bevalt het wat? Eet je vaak wat de pot schaft? Ik hoor of lees het wel eens. Ga zo door!!

  • 02 Augustus 2011 - 07:49

    M & P:

    Wat onverwacht snel dit verhaal :) maar weer graag gelezen. Als het onderwijs verveelt kun je nog altijd schrijver worden!
    Mooie foto's, ze worden zeer gewaardeerd! Kun je daar zomaar iedereen fotograferen?
    Geniet weer verder (rust zo nu en dan uit!) en een flinke knuffel.

  • 03 Augustus 2011 - 09:40

    Suzanne:

    He broertje,

    inderdaad weer snel het volgende verslag(je), maar weer leuk!
    Je bent al op de helft, gaat snel he?
    Ik hoop dat de komende 3 weken nog heel lang duren.... want als jij terugkomt, zit mijn eerste werkdag er al weer op... :-(

  • 03 Augustus 2011 - 20:19

    Dionne:

    Weer een heel leuk verhaal om te lezen!
    Ben zojuist terug van Texel. En nee, niet zo avontuurlijk als jouw vakantie maar wel heerlijk! En veel zon gehad hoor.
    Ik dacht nog aan jouw trucagefoto's toen wij er ook één maakten! Kan ik hier helaas niet plaatsen.
    Enne, soms kan 1 enkele mug je net zo wakker houden als 'n hele disco..! ;)

  • 06 Augustus 2011 - 16:54

    Ronald:

    Ha Jeroen,

    Zelf net terug van vakantie maar onze avonturen halen het niet bij die van jou. Compliment voor de foto's!

    Groeten!

  • 07 Augustus 2011 - 09:48

    Bep:

    Hoi Jeroen, ik lees je verslagen iedere keer en geniet zo met je mee.
    Je schrijft zeer beeldend, dus ik kan me voorstellen hoe prachtig en avontuurlijk deze reis is.
    Nog heel veel plezier en geniet van alle mooie en vreemde dingen.
    Groetjes Bep

  • 07 Augustus 2011 - 20:42

    Michiel:

    Hee Jeroen,

    Ben zelf net terug uit Zuid-Frankrijk. Geweldig geweest, maar totaal niet te vergelijken met wat jij allemaal beleeft. Je kunt je reisverslagen wel gaan bundelen...
    Goed dat je niet bewust hebt meegekregen dat "ons" PSV dramatisch aan het seizoen is begonnen. Dus geniet er daar nog maar flink van!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bolivia, Sucre

Zuid-Amerika

Recente Reisverslagen:

24 Augustus 2011

Weer thuis.....

24 Augustus 2011

Lima/New York

19 Augustus 2011

Machu Picchu/Cusco

14 Augustus 2011

Titicacameer (deel 2)

08 Augustus 2011

Titicacameer (deel1)
Jeroen

Actief sinds 29 Juni 2011
Verslag gelezen: 195
Totaal aantal bezoekers 33131

Voorgaande reizen:

14 Juli 2014 - 19 Augustus 2014

Midden-Amerika

13 Juli 2012 - 03 Augustus 2012

Buenos Aires en Noord-Argentinië

12 Juli 2011 - 23 Augustus 2011

Zuid-Amerika

Landen bezocht: