Laatste verhaaltje, bijna naar huis.... - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Jeroen - WaarBenJij.nu Laatste verhaaltje, bijna naar huis.... - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Jeroen - WaarBenJij.nu

Laatste verhaaltje, bijna naar huis....

Blijf op de hoogte en volg Jeroen

01 Augustus 2012 | Argentinië, Buenos Aires

Bedankt voor jullie reacties op mijn verhalen. Via de site, of via mail, sms of facebook(berichtjes). Leuk! Hierbij alweer het waarschijnlijk laatste verslag, morgen naar huis helaas.

Na het typen van het vorige verslag toch een niet al te ruige zaterdagavond gehad. Een aantal uren op het dakterras gezeten
met wat medereizigers, Duitsers, Engelsen, Brazilianen en Argentijnen onder het genot van een paar biertjes. Ook omdat zondag de wekker niet al te laat ging. Ja, het is weer een vakantie met een aantal ochtenden-met-wekker.

Zondag was dus "matchday"! Owja, daarvoor nog even naar een bekende zondagmarkt geweest in de wijk San Telmo, waar ook het hostel staat. Hoe ik het moet noemen weet ik niet, maar er werd echt van alles aangeboden, en soms tegen stevige prijzen. Was 't een antiekmarkt, een rommelmarkt, of toch meer een kunstmarkt? In mijn ogen een hoop zooi, maar dat heb ik maar niet hardop in 't Spaans gezegd (mocht ik daarvoor het juiste woord geweten hebben...)

Daarna dus naar het voetballen, een leuke opwarmer voor het seizoen in NL. Het was een oefenwedstrijd, maar tussen 2 aartsrivalen. De 2 stadions liggen naast elkaar, in dat van Racing (waar nu werd gespeeld) kunnen zo'n 60.000 mensen, dus geen kattepis. Er waren er slechts een kleine 20.000 maar ze maakten soms lawaai voor 60.000. Leuk sfeertje, we stonden tussen de harde kern, en hebben met wat Brazilianen met de thuissupporters meegedaan. Dit in tegenstelling tot wat Amerikaansen uit onze groep, die het maar niks vonden. Veel dingen in en om het stadion herkenbaar vanuit NL, maar ook veel dingen anders. 't Voetbal was technisch redelijk, maar wel constant flink tempo. Geen terugspeelbal of balletje breed gezien in 90 minuten. Opvallend genoeg waren er geen supporters vd tegenstander: te gevaarlijk....! Volgende week wordt er in hun stadion gespeeld en mogen er geen "blauwen" aanwezig zijn. Verder 3 keer kaartcontrole en foullering, en allerlei veiligheidsmaatregelen vooraf in de krant aangekondigd. De volgende dag ging het in diezelfde krant alleen nog maar over het voetbal, over deze wedstrijd maar liefst 4 pagina's lang. Hele gave ervaring om een keer mee te maken.

Op maandag dan eindelijk een Spaanse les gehad. Ik denk dat mijn Spaans beter is dan het Engels van de leraar, dus vooral in het Spaans dingen vragen indien nodig. Maar dat lukt onderhand wel. En, voor zo'n 12 euro per uur privéles krijgen, dan mag je ook niet té veel eisen, toch? Alhoewel dat toch veel duurder is dan vorig jaar in Bolivia. Na de les nog een rondleidinkje in hét theater vd stad gedaan. Theater Colon, wow, wat een plaatje. Zo'n 3000 mensen passen in de grote zaal, en het hele gebouw is net een paleis. Ieder hoekje van zowel plafond, muren als vloer is tot in detail afgewerkt met mozaiktegeltjes, houtsnijwerk en marmer. Bij een voorstelling wordt je volgens mij echt teveel afgeleid van wat er op het podium te zien is door het gebouw zelf.

Vandaag, dinsdag, weer vroeg op (6u) voor een dagje Colonia, een oud historisch stadje in Uruguay (UNESCO cultureel erfgoed), aan de andere kant van de rivier/zee zeg maar tegenover BA. Het hostel bood ook arrangementen en losse boottickets aan, dat laatste voor zo'n 440 pesos, maar ik heb zelf in de stad een retourticket incl. gids incl. buskaartje gekocht voor 235 pesos (40euro). Lekkere winstmarges hanteert 't hostel. Dat wist ik trouwens eigenlijk al, bij het voetbal was het veel erger: ik moest 390Pes. neertellen, terwijl het kaartje maar
60Pes (ongeveer 10euro) bleek te kosten! Rest was voor het vervoer per busje, wat per lokale bus ook precies 1,25Pes gekost zou hebben. Afzetters!!!! Leuk stadje dat Colonia, maar ook op de boot was wel grappig. Deed me aan de jaarlijkse Londenovertochtjes van school denken, alhoewel we met deze snelheid binnen een half uur van Calais in Dover zouden zijn, want hij gaf flink gas.

Uruguay dus, het land van Luis Suarez (die erg populair is omdat ie vorig jaar in hoogst eigen persoon Uruguay de titel in het Zuid-Amerikaanse landenkampioenschap bezorgde, vergelijkbaar met EK-winst voor ons), en ook het land van de ook al wit met blauwe vlag met Inca-zon erop. Maar in Colonia gewoon met Arg. geld betaald, dus alleen aan de 4 nieuwe stempels in m'n paspoort was te merken dat ik toch nog even in een ander land ben geweest. Het land waar, zeker in Colonia, de Portugezen en Spanjaarden vroeger stuivertje wisselden, of beter gezegd oorlog voerden, wie de macht had. Tussendoor ook nog wat Nederlanders die er in het verleden de macht hebben gehad, aldus de informatieborden en de gids.

Nederlanders die er nu niet waren, zoals eigenlijk de hele vakantie tot nu toe. In het begin, vanwege hun vakantie, vooral Argentijnen, en ook (te) veel Fransen, nu veel Brazilianen. Denk dat 't nu daar wintervakantie is ofzo.... Soms wat plukjes Engelsen en een enkele keer een Duitser of Aziaat, maar daar houdt het mee op. Da's wel een verschil met vorig jaar.

Bij de (douane)controle in de haven trouwens nog uit de rij gepikt nadat m'n tas door de rontgenscan was geweest. Er zaten losse batterijen in volgens de monitor-kijk-man. Niet dus, dat wist ik zeker. Dus nog een keer door de scan en hij zag ze toch echt zitten, en wees me ze zelfs aan op zijn monitor, waarvoor ik speciaal in zijn hokje moest/mocht komen. Het kostte moeite om 'm niet recht in zijn gezicht uit te lachen (ik weet niet wat er dan gebeurd zou zijn...) toen hij tot 2 keer toe mijn
rol koekjes aanwees. Toen die vervolgens apart door de scanner gingen, mocht ik verder. Hopelijk zien ze wapens op hun beurt
niet voor koekjes aan... ;)

Morgen laatste dagje. Nog een 2e keer Spaanse les en dan richting vliegveld voor de terugvlucht. Kan weer kiezen tussen taxi voor ergens rond de 200Pes of een lokale bus voor 1 of 2 Pes. Vraag is alleen hoe lang die er over gaat doen, aangezien het echt een eind buiten de (hele grote) stad ligt. We zien wel morgen :)

Dan zit het er al weer bijna op voor dit jaar! Vooraf heb ik soms even gedacht dat het een soort van "vakantietje in een tussenjaar" zou KUNNEN worden (vorig jaar een lange superreis en wellicht volgend jaar weer zo lang), maar achteraf kan ik toch wel zeggen dat het echt veel meer dan dat was. Weer allerlei bijzondere en leuke en soms irritante mensen ontmoet en een aantal supergave dingen gedaan en gezien. De mummie's in Salta, de landschappen rond Salta, de voetbalwedstrijd en bijv. ook de "Avenuda 9 de Julio", de zogenaamd breedste boulevard ter wereld dwars door BA. Van alles wat!

Dus...... Ga er maar van uit dat mijn terugreis goed verloopt, want ik denk niet dat ik nog een nieuw verhaaltje schrijf na dit.

Dan tot slot nog een paar dingen over Argentinië die me erg zijn opgevallen.
**Oude spullen (bij voorkeur auto's en bussen) laten ze als ze afgeschreven zijn gewoon achter op de plaats waar ze ze voor het laatst hebben gebruikt. Daar roesten ze vanzelf weg.
**De vooroordelen over Argentinië zijn denk ik meer waar dan die van buitenlanders over NL (over de windmolens, de klompen en de tulpen). Want veel vlees eten, van voetbal houden, de tango belangrijk vinden, en "mate"/thee drinken doen ze volgens mij echt al-le-maal!
**Het accent van het Spaans in BA is echt heel erg lelijk. Bijna reden genoeg om de stad daarom voortaan links te laten liggen...
**Het is denk ik wel hét land ter wereld voor lange maar comfortabele busreizen, voor zowel toeristen als Argentijnen.
**Ik heb echt letterlijk geen één Argentijn met een iPhone gezien, allemaal verstokte Blackberry-fans. Het waarom moet ik nog ff
vragen voor ik hier wegga. Daar moet een verhaal achter zitten.
**En, last but not least, het "hacer cola", ofwel overal heel netjes 1 op 1 achter elkaar in de rij staan. Moet er steeds weer om lachen, je kunt beleefdheid soms ook overdrijven, al zeg ik het zelf...

Zo, dat was het. De groeten, ciao, hasta luego!!

  • 01 Augustus 2012 - 02:50

    Jeroen:

    Oeps.... Ik heb een stuk of 60 keer dezelfde mail gekregen dat ik een nieuw verhaaltje heb geplaatst zie ik nu. Jullie dus ook vrees ik. Foutje van de site, ik kan er zelf niks aan doen. 't Is niet dat ik vind dat m'n verhalen te weinig gelezen worden ;)
    En de foto's staan alweer achterstevoren.

  • 01 Augustus 2012 - 09:21

    Hoi Wereldreiziger:

    Een hele goede reis!!!! Was weer boeiend om je reisverslag te lezen. Groet van Annemiek

  • 01 Augustus 2012 - 10:16

    1-8-2012 Mama:

    Hallo lieverd,
    weer een mooi verhaal als afsluiting en wat je al schreef: je hebt weer veel gezien en meegemaakt.
    Fijn dat je zo genoten hebt.
    Die koekjes heb je zeker wel met extra aandacht opgegeten :)
    Een heel goede reis, wij hopen zaterdagavond/nacht ook weer veilig thuis te zijn en dan graag tot spoedig ziens in Eindhoven of Nederwetten ( ook goede plekken om te zijn!)
    Dikke knuffel van mama

  • 01 Augustus 2012 - 10:17

    Mama:

    P.S.
    foto's achteraan begonnen met kijken en wij hebben maar één mailtje gekregen!

  • 01 Augustus 2012 - 10:44

    Papa:

    Hoi Zoon!

    Ben ik weer, - voor de tweede keer vandaag.
    Zag tot mijn verbazing (en Mama zei het) dat mijn eerste reactie (rond 7en vanmorgen) niet geplaatst was.
    Mooie belevenissen weer!!
    En fijn dat je vakantie een "echte" vakantie is / was, en geen "surrogaat-2011"!

    De rest horen en zien we binnenkort wel als we elkaar weer ontmoeten.
    Ons vakantie-eind begint ook aan de horizon te dagen...

    Goeie terugreis!!

    Papa.

  • 01 Augustus 2012 - 11:04

    Michiel:

    Hee Jeroen,

    Pas de eerste keer dat ik reageer, maar ik heb, net als vorig jaar, met bewondering en plezier je belevenissen gevolgd!
    Ik had wel gehoopt dat je de uitslag van de wedstrijd had vermeld, haha!

    En nu weer helemaal klaar om fris en fruitig te beginnen aan een nieuw schooljaar?

    Groet Michiel

  • 03 Augustus 2012 - 21:03

    Dionne:

    Welkom terug! Ik hoop dat je thuis tenminste ook nog de berichtjes leest. Ik zag nu pas de kans om je lange verhaal eens rustig tot me te nemen!
    En ook de leuke foto's die goed verbeelden wat je in je verhaal verteld. Vooral die marktfoto's! Lachen, die oude telefoons. Of zijn dat de nieuwe Blackberrys van de Argentijnen? ;)

    Ik hoop dat je inmiddels weer veilig thuis bent gekomen en weer lekker geslapen hebt in je eigen bed!

    Tot volgend jaar! (of eerder natuurlijk)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Argentinië, Buenos Aires

Jeroen

Actief sinds 29 Juni 2011
Verslag gelezen: 647
Totaal aantal bezoekers 33160

Voorgaande reizen:

14 Juli 2014 - 19 Augustus 2014

Midden-Amerika

13 Juli 2012 - 03 Augustus 2012

Buenos Aires en Noord-Argentinië

12 Juli 2011 - 23 Augustus 2011

Zuid-Amerika

Landen bezocht: